Världscupbolaget presenterar sitt bästa resultat någonsin
Bolagets VD, Ulrika Back Eriksson:
– Inte nog med att stämningen på arenan var mäktigt och levererade en otrolig publiksiffra med över 18 000 besökare, en publiksiffra i rekordnivå för tävlingarna i Falun.
– Ja, vi kan nu visa ett finansiellt resultat på 2,7 miljoner i vinst som vi är väldigt stolta över,
Den 11-13 mars genomfördes världscuptävlingarna i längdskidåkning på klassiska Lugnet i Falun, som med kort varsel fick besked om att Falun skulle bli säsongens sista världscuptävling och final, då ordinarie tävlingen i Ryssland ställdes in.
– Falun och Oslo turades tidigare om att arrangera världscupfinalen, men har på senare år blivit tilldelade helger i januari och februari för sina arrangemang.
Efter två tuffa år, 2020 med snöbrist och 2021 utan publik, där Skidspelen ändå lyckats leverera resultat som precis passerat plussträcket, var det dags för tre dagar med tävlingar i absoluta världsklass, i strålande sol, med nya tävlingsformat och flera nyheter på programmet, som t ex food trucks, Barnens presskonferens, en utvecklad Skidspelsfrukost.
– Det känns otroligt befriande att äntligen få genomföra ett ”vanligt” Skidspel, med mycket publik, härliga snöförhållanden, nya koncept ex. Barnens presskonferens, food trucks, en utvecklad Skidspelsfrukost och perfekta tävlingar, säger Ulrika Back Eriksson
Framgångsrika Skidspel är viktigt för framtiden.
– I grund och botten så handlar det om att ha kontroll på kostnaderna och samtidigt fortsätta utveckla evenemanget och koncept som lockar besökare, eller som är mer intäktseffektiva,
säger Ulrika.
– Men vår största utmaning är att merparten av våra biljetter säljs sent inpå tävlingarna, vilket betyder att vi väldigt sent kan se vart vi är på väg resultatmässigt på biljettsidan. Många håller koll
på väderprognosen innan de bestämmer sig för att köpa biljetter, men i år var vädret på vår sida.
-Ja, jag har fått rapporter om att tränarna som stod och coachade åkarna utefter banan, hade
svårt att överrösta dånet från hejande supportrar, koskällor och applåderande publik, fortsätter Ulrika. – Jag tog själv en vända upp till Mördarbacken och fick uppleva det öronbedövande jublet
och glada människor, jag blev riktigt berörd och glad. Vi har jobbat i motvind i två år och att äntligen få se publiktillströmningen och alla positiva besökare.
– Det känns otroligt bra att näringslivet ser värdet med att associera sig till vårt varumärke och tävlingarna på Lugnet, men det är innebär också ett stort ansvar från oss som arrangör.
– Vår sponsor- och partnerstruktur sträcker sig från internationella huvudsponsorer till lokala partners i Falun-Borlänge området, där alla är lika viktiga för helheten, avslutar Ulrika
Svenska Skidspelens styrelseordförande Ola Strömberg, tillika förbundsdirektör Svenska Skidförbundet tillägger: -Ett starkt resultat är inte bara viktigt för Skidspelen, utan visar även resten av skidåkningsvärlden att vi har en stark och stabil arrangörsorganisation i Falun,
vilket är viktigt inför beslutet av ett nytt Skid-VM 2027.